Köpvillkor och reklamationer för Munka Tenn

1. Köp

Vid  beställning träffas avtal om köp när Munka Tenn bekräftat  beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras  automatiskt. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att  meddelas om detta snarast möjligt. Munka Tenn har ägande och  återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig  betalning har erlagts från kund.

2. Pris

Priserna  presenteras inklusive moms i vår webbshop för konsumenter.. Det är alltid priserna i webbshopen  som gäller och upp till varje kund att informera sig om aktuella priser.  Vid bekräftad beställning gäller webbsidans priser och priserna kan då  endast ändras vid omständigheter som Munka Tenn inte råder över. Till  exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller  ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer.

3. Frakt

Frakt- och emballagekostnad tillkommer på order under 1200kr. Vid 1200 kr och över är det fraktfritt.

Vid köp från utlandet tillkommer fraktkostnader som betalas separat utav kund.

4. Betalningsvillkor

Betalning erlägges genom kortbetalning, swish, postförskott eller förskottsfaktura

4.1 Kortbetalning

Betala med VISA eller MasterCard.

5. Leveranser

Varor  som finns i lager skickas normalt inom 4 arbetsdagar efter det att vi  har mottagit din beställning. Paketen levereras av DHL eller av  transportör som Munka Tenn har avtal med. Till privatkunder sker  leverans till närmaste DHL Service Point som Munka Tenn väljer om  kunden inte i förväg angett annan Service Point som DHL trafikerar.  Ändring av Service Point utanför detta betalas helt av kunden.

6. Leveransförseningar

Ibland  uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en  leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det  inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada  som förseningen åstadkommit.

7. Transportrisken

Tillsammans  med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att  varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till  dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till  oss.

8. Skadat gods

När du tar emot din  vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar godset. Skulle  emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till  transportören (notera att det är transportören som är ansvarig för  transporten och därför skall transportskada reklameras direkt till  honom). Du reklamerar direkt på fraktsedeln vid mottagande av godset och  noterar typ av skada. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt  gods är skadat. Om emballaget är skadat så skall bilder tas av paketet  innan det öppnas. Meddelas oss skada omgående med bilagda bilder på  emballageskadan. Dolda skador som är att hänföra till godset skall även  de reklameras till transportören. För att godset skall kunna reklameras  som skadat måste kort tas av emballaget och av den skadade varan.

Fel  på varan i sig, såsom brist i antal enheter, fel produkt etc som inte  är att hänföra till själva transporten, skall reklameras omgående till  Munka Tenn.

Reklamation skall ske omgående skriftligen, dock senast tre dagar efter att godset mottagits.

Du mailar oss omgående och meddelar det inträffade på [email protected].

9. Reklamationer

Om  du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du göra det  skriftligen via e-post eller brev, inom en vecka. Spara alltid  emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka  tillbaka en skadad vara till oss så skall produkten skickas tillbaka i  det emballage och förpackning som den skickades ut i.

Reklamationsrätten  täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans.  Reklamationsrätten gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel  på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts  ej. Notera också att produkterna kan ha mindre avvikelse mellan varandra  i färg och form då det är konsthantverk som är individuellt  tillverkade. Dessa avvikelser är inte heller grund för reklamation.

Munka Tenn ansvarar högst ett år för fel som uppstår på produkten och  täcker endast det direkt ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid  leverans. Munka Tenn ansvarar inte för följdskador och ej heller för  fel som åsamkats av kunden och det är upp till kunden att visa att  produkten har varit felaktigt från början och att det inte är hantering  av produkten från kundens sida som åsamkat felet.

Fat, vaser , krukor, vinkylare och andra produkter som vid användning kan  komma i kontakt med eller som kan förvara vatten eller andra vätskor får  inte vara i närheten av känsliga material såsom trä, tyg eller annat  material som kan bli utsatt för åverkan genom användning. Det åligger köparen att kontroller  vid mottagande av , vinkylare, krukor, fat, vaser och andra produkter som vid  användning kommer i kontakt med eller som kan förvara vatten eller andra  vätskor att tillse att de är täta och inte på detta eller annat vis kan  orsaka skada på annan egendom. Följdskador pga av läckage ersätts aldrig.

Skador som uppstår  pga av felaktigt handhavande från kundens sida ersätt aldrig och det är upp till kunden att visa att man inte uppträtt oaktsamt eller orsakat  skadan.

Frysskador eller andra skador som produkterna utsätt för  genom att förvaras ute eller i ouppvärmda utrymmen, är aldrig föremål för reklamation, ej  heller godtas reklamationer på produkter som stått ute vinterhalvåret.  All rätt till reklamation och skadeersättning förfaller efter ett år  från leverans.

För vaser och kärl ansvarar Munka Tenn inte för  att de är vattentäta, utan rekommenderar att man inuti sätter ena annan  vas som är vattentät av glas eller plast för att undvika läckage. Här  kan en halverad PETflaska fungera som innervas tex. Skador som uppstår  för att kunden använt vasen/kärlet utan innerkärl ansvarar Munka Tenn inte för.

 För produkter som utsätts för sol,  regn, snö, kyla, mekanisk åverkan är kunden medveten om att det sker  förändringar i materialen som kan förändra dess utseende, funktion,  färg, form mm. Dessa förändringar kan uppträda efter kort eller lång  sikt, men är aldrig föremål för reklamation.

Ersättning för reklamation kan maximalt uppgå till produktens pris inklusive frakt.

10. Ångrat köp

Konsumentköplagen  ger dig rätt till ångrat köp inom14 dagar från det du mottagit produkten. Produkten skall då vara  oanvänd och återsändas i samtliga originalförpackningar och skall vara  packad på samma sätt som produkten var packad då den anlände till  köparen.

Vid ångrat köp kontaktar köparen Munka Tenn som  utfärdar en returfraktsedel som köparen klistrar på paketet och lämnar  in på DHL Service Point. Returnerat godset kommer att granskas av Munka Tenn, så att produkten återsänts i originalskick. Återbetalning sker med Klarna.

Köparen står för både frakten till köparen och  återfrakten från köparen. Summan som återbetalas är varans pris minus  frakten till köparen såväl som återfrakten från köparen.För frakten - i  de fall produktens värde överstigit 1200 kronor har köparen fått fri  frakt, men säljaren tagit denna kostnaden i sitt erbjudande till köpare.

Återbetalning  sker 5 dagar efter det att Munka Tenn registrerat att varan  kommit tillbaka och godkänt att produkten kommit tillbaka oskadd, i  ursprungskick och i originalförpackning. Om produkten inte är i  ursprungligt skick kommer Munka Tenn återskicka varan till köparen,  såsom ett fullgott genomfört köp, där varan tagits i bruk och därmed  föreligger ingen rätt till ångerköp. Köparen står för alla eventuella  tillkommande fraktkostnader.

11. Återbetalningar

Återbetalningar  sker via Klarna eller annan betaltjänst. Återbetalningen  sker inom 5 arbetsdagar från det att vi godkänt din retur – se punkt  10.

12. Reservationer

Vi reserverar oss för  ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra  leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår  kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

13. Force Majeure

I  händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden,  myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej  skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser  från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse,  skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att  fullgöra nämnda avtal. Eventuell tvist skall avgöras i skiljedomstol.